چگونه استارت آپ راه اندازی کنیم؟
چگونه استارت آپ راه اندازی کنیم؟

در دنیای امروز به‌خصوص در کشور ما بیش از هرزمانی بحث استارت‌آپ (Startup) و راه‌اندازی آن در میان اقشار مختلف جامعه طرفدار پیداکرده است. علاقه‌مندان به این شیوه نوین کسب‌وکار چه به‌صورت علمی و چه عملی روزبه‌روز در حال افزایش است. امکان ندارد که شما در میان قشر نوآور و کارآفرین حضور پیدا کنید و دراین‌باره مطلبی نشنوید. شاید دلیل به وجود آمدن این جو، شیوه کارکرد کسب‌وکارهایی از این قبیل است. همچنین سادگی و شیوایی قوانین استارت آپ باعث افزایش گرایش به این حیطه شده است. هرچند ساده ولی برای راه‌اندازی یک Startup موفق نیازمند دانشی در مورد عملکرد و قوانین آن هستید. همچنین شما باید بدانید که نحوه ارائه و راه اندازی استارت آپ ما به چه صورت خواهد بود.


 

با قوانین استارت آپ آشنا شوید

 

برای تسلط به هر مبحثی باید قوانین آن را بدانید. راه‌اندازی هر مجموعه‌ی استارت‌آپی نیز از این قاعده مستثنا نیست. آشنایی به قوانین اولیه‌ی هر استارت‌آپ لازمه‌ی ورود به این عرصه است. انواع استارت آپ باید از قوانین موجود برای فعالیت خود اطلاع داشته باشند تا دچار زیان و مشکلات حقوقی نشوند. به چند مثال زیر توجه کنید:

  • سعی کنید ایده خود را با افرادی که نمی‌شناسید مطرح نکنید و به هرکسی نگویید؛ بنابراین توجه کنید که در هنگام توضیح ایده خود برای جذب سرمایه‌گذار و یا بنیان‌گذار حتماً قراردادی در باب محرمانه بودن اطلاعات و عدم افشای آن‌ها منعقد کنید.

  • آشنایی با قوانین تجارت الکترونیک برای راه‌اندازی startup هایی که بستر الکترونیکی و اینترنتی دارند، یک امر ضروری است. توجه کنید که قبل از هر اقدامی ابتدا این قوانین را بررسی کنید و مطمئن شوید که ایده شما مغایرتی با اصول آن ندارد.

  • قبل از جذب سرمایه‌گذار بهتر است که اختراع خود، نام و علامت تجاری برای برند خود را ثبت کنید و گواهی ثبت اختراع بگیرید.

  • پس از ثبت برند و علامت تجاری، شرکت خود را ثبت کنید. به این شکل که پس از تعیین اعضا و هیئت‌مدیره به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه و آن را درخواست ثبت کنید. بهتر است بدانید که قرارداد واگذاری سهام یکی از قوانین استارت‌آپ است که اهمیت بالایی برای بقای آن دارد، تنظیم این قرارداد به‌منظور اختصاص سهام به افراد مربوطه است.


 

برای راه ‌اندازی استارت‌آپ خود بیزنس پلن طراحی کنید

 

برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ حتماً در شروع کار یک بیزینس پلن طراحی کنید. می‌توانید چهارچوب موردنظر خود را تدوین کرده و آن‌ را بازنگری کنید. یک پلن خوب شامل موارد زیر می‌باشد:

1- جزئیات طرح و نحوه اجرای آن.

2- میزان هزینه راه‌اندازی استارت‌آپ.

3- شرکا و رویه‌های فروش و تولید محصول.

4- ارائه خدمات.

احتمالاً در هنگام طراحی و سازمان‌دهی یک بیزنس پلن برای Startup خودتان با مشکلات احتمالی نظیر میزان سود و تعداد افراد موردنیاز برای اجرا مواجه می‌شوید.

به چه چیزهایی برای راه‌اندازی استارت‌آپ نیاز داریم؟

باید یک ایده عملی داشته باشیم

یک ایده‌ی جدید و قابل‌اجرا پایه و اساس شکل‌گیری یک استارتاپ است. این ایده لزوماً نباید نو و دست‌اول باشد می‌توانید راهکاری جدید و مبتکرانه برای ارائه خدمات یا محصولاتی که در حال حاضر وجود دارد، نیز معرفی کنید.

یک بیزنس پلن متناسب طراحی کنیم

 

یک ایده بدون طرح و برنامه‌ریزی تنها و تنها یک ایده است! پس بعدازاینکه ایده خود را شناختید و تحقیق خود را درباره آن شروع کردید، باید طرح کلی ازآنچه قرار است در این کسب‌وکار انجام شود را روی کاغذ بیاورید. نوشتن و طراحی بیزنس پلن موفق به ایده‌ی شما رنگ‌وبوی عملی شدن می‌دهد. در طراحی نقشه راه شما باید نقاط قوت، ضعف و مشکلات احتمالی را بسنجید که به شما امکان می‌دهد که میزان موفقیت و سودآوری این استارت آپ را تخمین بزنید.

 

کسب‌وکار خود را ثبت کنیم

بعدازاینکه به یک ایده مناسب برای راه‌اندازی استارتاپ خود دست پیدا کردید و بر اساس آن بیزنس پلن خود را نوشتید، باید دست‌به‌کار شوید. اگر طرح شما نوآورانه و مبتکرانه است یا بر مبنای اختراعی است، پیش از اینکه طرح خود را به دیگران نشان دهید باید آن را به ثبت برسانید. همچنین مجوزهای لازم برای اجرای طرح را نیز تهیه کنید.

قالب اولیه کار خود را تهیه کنیم

بعدازاینکه در ذهن خود به یک شمای کلی از طرح و ایده‌ی موردنظر رسیدید زمان آن می‌رسد که آن را به مرحله عمل برسانید. برای راه‌اندازی استارت‌آپ به شکل اصولی باید نمونه و قالبی از آن را تهیه کنید. معمولاً کسب‌وکارهای خدماتی نیاز چندانی به رعایت این بخش ندارند اما برای این دسته از استارت‌آپ‌ها نیز باید نمودار کلی از فرآیند انجام خدمات و نوع آن‌ها را مشخص کرد.

به دنبال شریک و سرمایه‌گذار باشیم

فراموش نکنید که شما برای راه اندازی استارت آپ خود نیاز به سرمایه‌دارید پس باید سرمایه‌گذارانی را شناسایی کرده و با آن‌ها در مورد طرح خود صحبت کنید. ایده‌آل‌ترین حالت ممکن زمانی رخ می‌دهد که شریک و سرمایه‌گذاری همفکر و همسوی خود پیدا کنید که معمولاً کاری دشوار و پردردسر است.

 

استخدام نیرو کنیم

نیروی انسانی توانا و ماهر یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های هر سازمانی است. برای داشتن یک استارت‌آپ موفق نیز شما باید به این اصل پایبند باشید. ازآنجاکه ایده شما هنوز شکل‌و‌شمایل یک کسب‌و‌کار تجاری را ندارد باید افرادی را به گروه خود دعوت کنید که روحیه انجام این کار را داشته باشند.


 

در مورد بازار هدف تحقیق کنیم


بازار همیشه مهم است! بدون داشتن بازار فروش قطعاً شکست خواهید خورد. درنتیجه، شناسایی بازار و جامعه مصرفی هدف باید قبل از تولید و ارائه خدمات موردبحث و نتیجه‌گیری قرار بگیرد؛ بنابراین باید برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید.


 

شروع به تولید کنیم تا رشد کنیم

در ابتدا بهتر است که محصولات یا خدمات خود را به‌صورت خرد و محدود برای یک جامعه مصرفی نمونه ارائه دهید. با این کار به مشکلات احتمالی محصولات و خدمات خود پی خواهید برد. لذا می‌توانید برنامه بهتری برای عرضه به بازار اصلی تنظیم کنید. به‌این‌ترتیب در استارت آپ خود موفق می‌شوید و به‌مرور وارد مرحله تولید انبوه خواهید شد.


 

نتیجه گیری

در این نوشته با نکات لازم جهت راه‌اندازی استارتاپ موفق آشنا شدیم و به نقاط قوت و ضعف آن پی بردیم. تلاش مداوم در کنار مشورت و کمک افراد هم‌تیمی خلاق می‌تواند موفقیت شمارا در این زمینه تضمین کند. برای تأمین هزینه راه اندازی استارت آپ خود که بخش مهمی را شامل می‌شود می‌توانید از سرمایه‌گذاران خصوصی دولتی مانند شتاب‌دهنده‌ها و بانک‌ها نیز بهره ببرید.